Oulurastit, keskusta 8.9.

Oulurasteilijoita hemmotellaan nyt kaikilla herkuilla. Tällä viikolla oli sprintti Kempeleessä, yöcup Sallisenperällä, Oulurastit Sallisenperällä, sika-rata Kellon ampumaradalla ja nyt vielä sprintti Oulun ydinkeskustassa uudella Petri Karjalaisen tekemällä kartalla. Eikä tarvi katsoa kuin ensi viikkoon, niin taas mennään Oulurasteilla Majavasaaressa, yöcupissa ja Oulurasteilla Auran majalla ja vielä lauantaina Pohjantähti-sprintissä Kaijonharjussa. Tarjottimen kirjo on kyllä laaja, mikäli suunnistuksesta vaan vähänkään tykkää.

Keskustan Oulurastien A-radan rasti 4 kaupungintalon takanurkalla. (Kotiin lähtiessäni kuvattu.)

Olen ehkä innostunut kevään polvivamman jäljiltä vähän liikaan juoksuharjoitteluun ja saanut polveeni pieniä kipeytymisen merkkejä takaisin, joten asfaltilla juostava sprintti ei kuulostanut tänään hyvältä. Kun ratamestari Eero Moilanen ilmoitti Oulurastien sivuilla, että radat voi kiertää pyörälläkin, oli vammoja ennakoiva valintani selvä. Pari luonnollista herätyskelloa omaavana kuulosti huipputreeniltä pyöräillä heti aamulla Talvikankaalta keskustaan pyöräsuunnistusta harjoittelemaan.

Ennätin silti kaupunginteatterille vasta 9.30 pintaan normaalia hitaampien aamutoimien seurauksena. Yllätyin, kun näin ratojen todellakin halkovan ydinkeskustaa ristiin rastiin. Päätin jo siinä, että harjoittelun lisäksi päätavoite on tänään olla törttöilemättä liikenteessä liikaa, sen verran vähän on tullut pyöräiltyä alueella viime vuosina. Tottakai lähdin matkaan niin rivakasti kuin suinkin, mutta moni asia aiheutti kyllä ihan perustekemisessä päänvaivaa.

Uunituore kisakartta ja A-rata.

Esimerkiksi rotuaaria ei saa käsittääkseni pyöräillä, mikä oli toki helppo kiertää rastille 3 toista reittiä. Mutta esimerkiksi pätkä rastivälillä 11-12 mietitytti ja siinä "talutuspotkuttelin" kävelykatua hetken. Pari kertaa sattui myös vastaan tieosuus, missä oli autoille yksisuuntainen liikenne (väärään suuntaan) ja kadun reunoilla vain kävelytiet... eli teoriassa siihen suuntaan ei olisi saanut pyöräillä. Toisen näistä kiersin ~yhtä pitkää eri reittiä ja toisessa kävelypotkuttelin jälleen pätkän (rastille 9) kiertotien oltua selkeästi pidempi. En ole oikein varma, miten olisi tullut toimia, mutta tämä ei ollutkaan alunperin varsinainen pyörärata (vaan juoksurata), eli moisia erikoistilanteita ei ilmeisesti yleensä oikeissa pyöräsuunnistuskisoissa tule ratasuunnittelun ansiosta vastaan.

Muita ongelmallisia tilanteita oli (juoksijoiden tapaan) kadun ylitykset suojateitä/ ei-suojateitä pitkin ja liikennevalot, joissa oli sattumanvarainen väri. Liikennevalot eivät kuulemma olleet heti päällä 8.30 lähteneillä, jotka omasivat siis 1 haasteen vähemmän. Joskus Oulun alueen sprinteissä on 1-3 kohtaa, missä tulee henkilökohtaisesti runtattua tien yli lähinnä muu liikenne katsomalla, mutta nyt vastaavia tilanteita tuli eteen aika monta enemmän. Varsinkin pyöräilijänä ollessani taisin nyt odotella kolme-neljä kertaa valoissa liikenteen kunnolla edestä ennenkuin lähdin rauhassa liikkeelle. Monesti toki menin hiljaisissa risteyksissä "rohkeamminkin", myönnetään. Samoja kokemuksia oli takuuvarmasti muillakin.

Reittini, jossa nyt ei ole kummemmin katseltavaa, rennot ja pyörälle helpot reittivalinnat. Pari kertaa tuli kierrettyä  jälkiviisaana vähän liian kaukaakin (kuten välillä 13-14) kun en ollut päätöksentekohetkellä varma, mistä sai ajaa ja mistä ei...

Pyöräsuunnistusta vasta kerran aiemmin kokeilleena kuulin myös vinkin, että emittiä varten olisi hyvä olla emit "laskettelu-jojossa" pusakan vetoketjussa kiinni, leimaus sujuisi aika paljon näppärämmin kuin taskua joka välissä kaivellessa. Toki tämä nyt ei hirvittävästi hidastanut joskus muutenkin niin hitaita leimauksiani. (Pyöräsuunnistukseen lähes pakollisen karttatelineen toki omaan.)

Joka tapauksessa oli mukava testata tällaistakin lajia, vaikken tuloksellisesti hirvittävän hyvin onnistunutkaan. Juosten ja mahdollisimman hiljaiseen aikaan klo 8.30 lähtien hommasta olisi ehkäpä saanut suunnistusmielessä vielä enemmän irti, mutta hyvää oppia ja mukavaa urheilua tämäkin. Reitti kiersi aika monta turistejakin kiinnostavaa kohdetta läpileikaten koko ydinkeskustan. Kokemusta on sikäli takuulla hyvä muistella vielä monta kertaa keskustan katuja tallaillessa.

Loppuun vielä Franzeinin puistossa sijainnut A-radan rasti 5.

Kommentit